torsdag 7 mars 2013

Foto

Torsdag och sista dagen för denna arbetsvecka.
 
I kväll vankas det "Överasknings-kväll" för Joel och Urban. Jag får väl avslöja i morgon vad dom fick som Alla hjärtans dag-present.
 
I går var en härlig dag.
Sovpromenad för Mejjis i solen som avslutades med att jag fick läsa bok och äta lunch ute i solen.
Sen gick jag in och sov på soffan i en kvart. Så skönt.
 
Eftermiddagslek på Svalvägen tillsammans med kompisaran Tilde, Nelli och deras kusin, samt Elle och Holly.
Hela tjej-ligan...och så vi mammor som hann prata och fika lite.
 
Sen bar det av på fotokurs, vi har gjort lite tradition att vi åker in på loppisen "Återvinningen" i Kungsör på vägen till Eskilstuna.
I går fyndade jag två härliga tuppar som ska sprayas svarta eller vita och snart pryda vårt hem.
Det är ju påsk om tre veckor.
 
Här är mina bidrag till gårdagens hemuppgift på fotokursen.
Uppgiften var att fota när det var mörkt och att använda olika ljuskällor för att belysa föremålet.
 
Här är en kotte belyst med ett stearinljus...
 
 
En flaska där jag (med hjälp av Joel) belyser med en pannlampa...
 
 
Och så en liten Dalahäst som blir belyst av mobillampan...
 

Uppgiften var även att man skulle försöka få häftiga skuggor samt mixtra med ISO, Exponeringskompensationen samt hur man komponerar bilden.
 
Ja ni, det är kul det här.
 
Nästa veckas läxa är dock inte lika lätt.
Då ska vi använda oss av slutartiden och fota saker i rörelse.
Ja ja...det blir svettigt det.
Men huvudsaken jag lär mig.
 
Ha en bra dag alla ni där ute.
 
Kram Sofia


1 kommentar:

  1. Vad roligt det låter med fotokurs! Finns så mycket man vill lära sig kring det!

    Lunch och lässtund i solen och sen en tupplur på soffan lät ju som något man borde få göra varje dag! Så skönt:))

    Mattan är köpt på mattbolaget i västerås för ett par år sedan (och det verkar ju som att du inte bor så långt därifrån..). Letade länge efter en tillräckligt stor (3x2m) och hittade en till slut där. Och tycker verkligen om att den är så stor som den är.

    Kram till dig!
    Fredrika

    SvaraRadera