Visar inlägg med etikett Verandan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Verandan. Visa alla inlägg

fredag 5 juli 2013

Altanen

Jag har ju glömt att visa er resultatet av altanbygget.
Joel har verkligen gjort ett kanonjobb.
Vi är så nöjda.
 
Så här såg det ut innan...
 
 
Nu har vi fått en underbar plats där vi kan umgås och bara ha det bra.
Nu känns det helt naturligt att skjuta upp glasdörren på morgonen och bara kliva ut...
 

Barnen leker i trädgården och vi har mycket bättre koll på vart de håller hus.
Och blir det kallt är det bara att flytta in i uterummet.
Nu är det precis som jag önskade...
 

 
Alla behov är tillgodosedda.
Och den är redan välanvänd.
Ett parasoll kanske måste inhandlas men sen är vi jättenöjda.

 
Ha en skön sommar!
 
Kram Sofia

lördag 8 juni 2013

Vår dag hemma med en del altanbygge...

I går hade vi en riktigt bra dag på hemmaplan.
Jag hängde mycket med Meja-Lisa i hennes favoritdel av trädgården.


I sandlådan kan hon sitta hur länge som helst, bara hon har sand och vatten så roar hon sig lätt.
I går bestämde jag mig för att vara mer delaktig i hennes lek så jag åt en hel del "geggamojje-kakor".
Hon är ju så duktig på att leka själv, men för det behöver ju inte jag hela tiden greja med annat.
Sagt och gjort, vi fick många roliga och mysiga stunder där i hennes borg...


Joel slet hela dagen lång med altanbygget, han var riktigt på hugget.
Mycket blev gjort.
Han klädde in alla hål som hade blivit efter rampen samt byggde igen under trappan...



Lite mer staket kom på plats.
Nu är det bara spaljé och vitmålning kvar. Samt lite belysning och sånt fix... 


Ja ni ser ju, det går framåt och snart är allt färdigt.
Mot kvällen grillade och njöt vi av vår altan. Eller jag, Mariah och Meja-Lisa njöt....Joel slängde i sig maten och fortsatte sen att jobba. Han har lite svårt att sitta still när det finns jobb kvar att göra.

Men bra blir det, jäkligt bra...

I kväll ska vi iväg på festligheter, vår vän fyller 40 år och han har fest tillsammans med en annan vän.
Det kommer bli en galet rolig fest.
Det är ju lite synd att jag är höggravid och inte kan släppa loss ordentligt, men jag är glad att jag får vara med, att jag inte ligger på BB.
Eller jag hoppas att jag inte gör det, än är det ju några timmar kvar till festen.
Ha en bra lördag.
Kram Sofia

tisdag 4 juni 2013

Altan och badrum och sånt...



Jag är lite dålig på att blogga just nu känner jag.
Mycket tid tillbringas utomhus och när vi väl kommer in så är det bara en dusch och sen ner i sängen.

Och så har jag haft problem att komma ut på nätet....egentligen skulle det väl bara vara att be min it-kille här hemma om hjälp men han sadlar ju om till snickare så fort han kommer hem om kvällarna så jag har inte haft mage att be om hjälp.

I alla fall händer det en hel del här hemma.
Joel jobbar på med altanen och det blir mer och mer färdigt för var dag som går. 
Nu är hela trallen lagd...
 
 
Kvar är att bygga igen hålen efter rampen samt göra räcke/spalje.
Här i hålet under den högre delen ska det bli utrymme för förvaring.
 
 
Här blir det ett staket/spaljé så vi får lite insynsskydd från gatan.
Det blir toppenbra tror jag...
 
 
Längtar så till det är dags för att ställa iordning möbler och pimpa lite.
 
 
I badrummet huserar elektriker och rör-kille, så förhoppningsvis kan vi snart gå på toaletten där uppe.
Allt sånt blir klart de närmaste dagarna. 

Det är bara vår "tvätthörna" som kommer vara kvar att göra.
I söndags var vi till IKEA för att köpa underskåp och bänkskiva till det. 
Men inte visste vi att IKEA var på g att byta ut hela deras kökssortiment...så i går lanserades deras nya sortiment METOD. Och det gamla kommer att finnas kvar som beställningsvara i två år.
Så vi ska ta och kolla på det nya för att bestämma oss på nytt igen. 

Ja ja, huvudsaken är att vi snart har en toalett att gå på. Mina 2-3 nattliga besök på toaletten är inte så välkomnande när jag måste gå ner en våning.
 
På toaletten nere har små fina blommor från trädgården flyttat in...

 
Kram till er alla
 


lördag 1 juni 2013

Fina dagar

Vilka fina dagar det varit, både fredag och lördag.
Nu har vi fått regn till kvällen, känns lite skönt efter en hel dag ute...nu kan vi sitta inne och mysa.
 
Liljekonvaljer som jag fått av Meja-Lisa...
 
 
Och tre fina lavendel som jag fått av min mamma...

 
Här om dagen fick äntligen min "Vee Speers" en ram och en plats i uterummet.
Jag tyckte den blev så bra där.
Men tyvärr hann den bara stå där i mindre än ett dygn innan den ramlade ner och slogs i kras.
Jag satt i solstolen ute i trädgården och hörde hur den slog i golvet och glaset gick i tusen bitar.
 
Ja, så kort blev den lyckan.
Ramen ligger i soporna och själva planschen har fått massa jack utav glasskärvorna.
 
Men jag hann ju ta en bild i alla fall...

 
I går var vi på Klapp & Klang.
Sista gången för terminen är alltid vid Gammelgården.
En mysig förmiddag i det gröna...


Í dag har vi haft en heldag ute.
Mamma och pappa är barnvakt åt Meja-Lisas kusiner så vi fick besök av dom.
De var här hela dagen och tjejerna lekte precis hela tiden, de hade så kul.
 
Det var tre skitiga och glada tjejer som skildes åt nu på kvällskvisten...
 

 
Jag har mest legat i solstolen med avbrott för lite mat och fikafix.
Fick mot kvällningen ett ryck och städade vårt skjul vi har i trädgården samt spolade rent Meja-Lisas alla sandlådeleksaker. De hade verkligen lekt med "geggamojja" där idag.
Så jag har gjort lite nytta också.
 
Nån/Några som gjort nytta är Joel plus kompis samt min pappa.
De har kört på med altanbygget och resultatet känns nu som en stor dansbana.
 
Helt fantastiskt...

Än är det ju en hel del kvar, men nu kan man verkligen känna hur det kommer att bli.
Jag älskar ju att gå på trädäck, att känna det torra träet under fötterna.
 
Vilka killar, vad de slitit idag.
 
Och mamma, hon har stått på alla fyra i rabatterna som vanligt.
 
Vi har helt klart fått en hel del gjort här hemma idag.
Härlig känsla.
 
I morgon blir det en tur till IKEA och lite andra affärer.
Lite som måste inhandlas till badrummet.
 
Hoppas ni har en härlig helg.

måndag 27 maj 2013

En helg har gått...

Här hemma har det varit en mycket bra helg.
Ledighet med vackert väder gillas.
 
Joel har mest grejat med altanen och jag har tagit hand om hemmet och barnet.
På lördagen var jag och Mejjis plus vänner nere på stan och gjorde den årliga "Stadsfesten".
Vi åt lunch, åkte karusell, köpte ballong och hade det bra i det fina vädret.
 
Sen gick vi hem till vännerna och fick grillat. Joel anslöt också.
Men vi blev inte kvar nå sent, gick hem och fick Meja-Lisa i säng.
Sen satt vi i uterummet och pratade till närmare halvtre på natten.
Underbart att bara sitta och prata om allt mellan himmel och jord....när man känner att man får tid tillsammans.
 
Lite trötta på söndagsmorgonen, men det var det värt.
 
Söndagen = Morsdag.
Jag fick "presentkort" på en fotbehandling. Mycket välkommet nu i dessa tider.
Mina fötter är påfrestade av både svullenhet och en tyngre kropp att bära.
Ska ta och beställa tid i morgon.
 
Mamma och pappa kom över på lunch...
 
Mumsig sallad med grillad kyckling och ädelostkräm...

 
Till eftermiddagsfika gjorde vi en rabarber & hallonpaj med vaniljsås.
Mumsfillibabba!!
 
Joel fortsatte att greja med altanen med hjälp av pappa...

 
En trappa blev till, samt en bit trall.
Jätteskönt att nu kunna gå ut den vägen igen.
Och helt fantastiskt att sitta på trappan.
Det är en känsla jag har kvar från min barndom i vår släktgård, där satt vi ofta på trappan och åt frukost.
I dag efter jobb och dagis satt jag där och öppnade posten medans Mejjis åt en glass.
Det är livskvalité för mig.
 
Den lilla bit trall ovanför trappan ska bytas ut och förlängas en liten bit. Där uppe kommer vi ha grill med tillbehör, och i utrymmet under ska vi ha en lucka där vi kan stoppa in dynor och annat som måste skyddas av oväder.
 
Nu är det paus i altanbygget, Joel är borta på jobb men till helgen blir det hårdkörning igen kan jag tänka mig. En kompis kommer förmodligen och hjälper honom.
 
Badrummet tar också lite paus i väntan på att de sista klinkerplattorna ska komma.
 
Ja men det var väl allt från mig för den här gången.
 
Hoppas ni alla haft en bra start på veckan.
 
Kram Sofia

torsdag 23 maj 2013

Altan - en bit på väg

Tänkte jag skulle visa er hur det går med "altan-projektet".
Här är en bild hur det såg ut förra sommaren, när det grönskade som mest.
Nu har vi grävt upp alla växter och satt ner dom på andra ställen.
 

 
Tanken är att det ska bli något sånt här...
 
 
Och än så länge har vi (Joel) kommit så här långt...
 
Det har varit så grymt mycket jobb med underarbetet. Alla växter som skulle bort, alla stenpartier som också skulle bort och så all jord som var tvungen att grävas ur.
Men nu har han nog så gott som reglat färdigt allt...
 
 
 Sen är det att lägga trallen, bygga trappan, staketet och bygga för där rampen tidigare var, som är kvar.
Sen har vi en härlig altan att hänga på i sommar.
 
I kväll har det regnat hela kvällen och Joel har passat på att jobba över.
Vi får hoppas det är uppehåll i helgen så bygget kan fortgå.
Tyvärr åker han bort nästa vecka så då blir det också stiltje ett tag....men men, snart har vi en altan i alla fall.

Då får jag min efterlängtade övergång från inne till ute.
 
Fortsättning följer!!

måndag 13 maj 2013

Vår helg

Vilken helg.
Älskar ledighet så här på våren.
Det finns så mycket lust, ork och energi.
Och min förkylning har så gott som gett sig iväg, så nu är det bara en graviditet som hindrar mig från att köra på som vanligt.
 
 
Vi har kalasat, vi har slöat, jag har varit på en liten loppisvända med vän, Joel har hjälpt vän med målning, vi har umgåtts, jag har målat sista biten panel i hallen uppe, och sist men inte minst så har första spadtaget tagits till altanbygge.
 
Ja det är nog inte bara första spadtaget som tagits, även andra och tredje.
I går morse satt vi vid frukosten och Joel frågade i fall vi skulle sätta igång med altanen.
Jag svarade att det får han bestämma eftersom jag inte är till så mycket hjälp. Visst kan jag vara med på en del samt sköta markservicen.
Men det är ju inte så att jag sen kan stå och säga att "Jag har byggt den här altanen".
 
Vips så var han ute i trädgården och projektet var igång.
 
Vi grävde upp växter och grävde ner på nya ställen.
Stenar och plattor har tagits bort.
Peter var över och hjälpte till att riva rampen och massa annat.
(Härligt att du finns Peter, alltid så hjälpsam och snäll)
 
Och igår kväll kom en tjej och köpte vårat Trollhassel-träd.
De var tre personer som grävde och slet. Vi hann till och med gå och lägga oss innan de var klara.
Efter klockan elva var jag upp och tittade och då hade de efter tre timmars slit fått upp trädet.
Så ännu ett steg närmare altanen.
 
Älskar ju vårat uterum och det i kombination med en altan/terass/veranda (vet ej vad jag ska kalla det) kommer bli kanon.
Känslan att inne flyter i hop med ute kommer kännas så bra.
 
Uterummet pryds av flera fina blomster som vi fick i torsdags...

 
Jag kan inte annat säga en att jag njuter av den här tiden, vill vara hemma hela tiden och fixa och greja.
Våren är här!!

 
I kväll vankas det familjekväll med dagis.
Picknick-korgen ska packas sen beger vi oss av.
 
Ha en fin måndagskväll.
Kram Sofia

måndag 6 maj 2013

Altan/veranda

Nu snackas det en hel del altan här hemma.
Det måste vara våren som gör det, viljan och lusten att göra om och göra nytt.
 
Eller jag har väl pratat altan sen vi flyttade in men Joel har inte riktigt varit med på noterna.
Men nu verkar även han kommit på andra tankar.
(Han är väl trött på mitt tjat)
 
Får väl bara se vart badrums-kalaset slutar i för slutsumma.
Men det är ju det här vi gillar att lägga pengarna på.
Ett hem som vi trivs i och där vi vill vara så mycket som möjligt.
 
Vi har ju ett stort fint uterum som ni ser på Joels ritning här nedanför, men så saknar jag en fortsättning ut i trädgården, en övergång från inne till ute.
Nu känns det så himla "ute" eller "inne".
 
Ja det är så här vi tänkt oss.
Möblerna är bara ditställda för att få lite känsla över vad det är, så de behöver ni inte stirra er blinda på...

 
Ja ja, vi får väl se när och om det här projektet sätter igång.
Eller i och för sig, Mejjis och Joel har ju redan börjat.
Joel har gjort ritning och Mejjis har börjat märkt upp vart altanen ska gå...

 
I dag är det rabatter med fina växter, buskar och blommor där vi vill ha altanen.
Kan väl tyckas att det är synd att ta bort all grönska, men varken Joel eller jag blir nå lyckligare av att titta på lite fina blomster.
Och blommor har vi tillräckligt ändå, hela trädgården full.
 
Ja vi får väl se vart det här slutar.
Ni hänger i alla fall med hoppas jag.
 
Ha en skön måndag!!
 
Kram Sofia