Visar inlägg med etikett Vår trädgård. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vår trädgård. Visa alla inlägg

tisdag 29 juli 2014

Sommarvärme

Här fortsätter värmen och sommaren. Att det finns så här mycket sol och värme i Sverige, kan inte minnas att jag varit med om det. Det har nämligen aldrig hänt att jag "tröttnat" på värmen, sol och bad.
De senaste fem dagarna har jag tillbringat så mycket tid som möjligt i skuggan. Det är ju så skönt där. Så behagligt varmt. Och kvällarna då, de går inte av för hackor.
 
För tillfället har jag tröttnat på att packa badväskan och dra och bada, jag trivs bra hemma. Ja ni hör ju, det måste vara solsting.
 
Fler som trivs bra inne i skuggan.
 
 
Apropå solsting så åkta jag och Meja-Lisa på nån släng av värmeslag i förrgår.
Våra kroppar sa stopp med över 39 graders feber och helt utmattade.
Vi gjorde allt för att fylla på med vätska och salter, och en natts sömn. Sen vaknade vi dagen efter och var så gott som helt normala igen.
 
Vi fyller våra dagar med både det ena och det andra. Oftast tar vi dagen som den kommer, och det blir ju så sjukt trevligt. Det inbjuder alltid till spontana träffar eller sköna familjedagar.
 
Det grillas och äts gott.
Ribs och majskolvar.
 
 
Ärtor med pinjenötter, pistagenötter, chevre och honung.
 
 
Vi har haft besök av min kusin med familj.
Vi gjorde utflykt till sommarens nya glasställe Glass och Berså
 
Och vill man ha sig ett rejält lass med glass tycker jag att man ska bege sig dit.
 
 
Iris med syssling Ella
 
 
Ett ställe precis i min smak.
Det vackra i det enkla.
 
Så där idylliskt som bara sommaren i Sverige kan vara.
 
 

 
Mejjis blev kissnödig och fick låna personaltoaletten.

 
Och saft och vatten att fylla de varma kropparna med.


 
Jag valde glassen Rocky road och den kan jag rekommendera. Precis min smak. Chokladigt, koligt, nötigt.....ja helt fantastiskt.


 
Iris och Joel
 
 
 
Med kusin och familj hann vi även med en god middag på hemmaplan.


 
Vi har varit på "vuxenfest" också.
 
Mitt gäng "te-kvällsgänget" träffades med respektive.
En cykeltur ut till en vän på landet.
 
Där välkomnades vi med allt detta gottiga.

 
Vi lekte lekar

 
Umgicks och bara hade det bra.


 
Åt underbart god mat.



 
Här hemma har Joel satte igång med ett poolprojekt.
Helt plötsligt blev vi visst med pool.
 
Sen den här bilden togs har det hänt lite mer. Men jag får ta och knäppa en ny bild och visa.
 
Det ska byggas soldäck, ett skjul och lite annat.
 
Här var det mest rörigt.


 
 Vi har haft fel på internet här hemma också. Därför har ni fått vänta extra länge på ett inlägg från mig.
Men nu så, nu ska ni nog få höra lite oftare i från mig.
 
Hoppas ni alla har en underbar sommar.
 
Kram Sofia

onsdag 28 maj 2014

Maj

 
Kan inte sluta tänka på dagarna förra veckan. De soliga varma dagarna. Visst kan jag tycka att det var lite väl varmt för att vara maj, men helt klart bättre än de kalla vindarna vi har i dag.
 
Vädret är inget vi kan styra över men jag kan ändå inte sluta vara rädd om min favoritmånad maj.
Vill att den ska vara så där lagom varm och frisk.
 
I alla fall så njöt jag för fulla muggar förra veckan.
Jag tog det väldigt lugnt, lämnade Meja-Lisa på dagis och gick sen hem och bara hade tid för mig själv och Iris. Inga inplanerade måsten, bara skön tid.
 
I dag gör jag likadant.
Syrenerna i blom, så vackert och så himla mycket vår.
 
 
Vår lilla lekpark i trädgården.

 
Maj är månaden då min förstfödda flicka är född.
Att kalasa i ett vårligt maj är mysigt.

 
Pionerna som snart slår ut i blom, men än så länge är det hårda fina knoppar, så som jag gillar de allra mest. 

 
En dag förra veckan hade vi mysig lek och umgänge hemma hos vänner.
Alltid lika enkelt, gästvänligt och avslappnat.
 
Härlig varm dag med bad, lek och välbehövliga lunch -och fikapauser.

 
Minstingen Emmi, så där ljuvligt nätt och söt.
 
 
Och så min lilla filur.
En elvamånaders "Gulligan" (ett finare smeknamn för huligan) som nu är både högt och lågt.
 
 
Lek i vattenspridaren gör ju varje unge lycklig.
 
 
 
I helgen är det yra här i stan, den årliga stadsfesten.
Hoppas verkligen på bra väder. Det är ju inge kul alls med folkfester utomhus om vädret inte är bra.
Vi är bjudna på fest på lördagkväll, det blir kul att gå bort på "vuxenpartaj".


 
Mitt lilla land som min pappa sått.
Med två småbarn hinner jag inte riktigt med allt jag vill. Så det är lika bra att hoppa över än att känna sig stressad över saker som inte blir gjorda.
 
Men här har i alla fall min pappa sett till att vi får lite dill, persilja och gräslök mm.
Nu ska jag bara komma ihåg att vattna och ta bort blommorna på gräslöken.

 
Rabarberna är stora och fina.
Borde ta och göra något av dom.
Kanske helgen bjuder på rabarberpaj eller något annat gott.

 
Sköna maj välkommen, snart går vi över i juni.
Härliga tider med mycket gemensam ledighet.
 
Jag njuter vidare
 
Kram Sofia

söndag 13 april 2014

Sköna helg

Lediga oplanerade dagar, så ser vår helg ut.
Vi fyller den med lite av varje.

Trädgården fick sig en omgång igår. Nu är vi lite närmare en vårstädad trädgård.
Joel slet med fruktträden. Nu är alla klippta.
 
 
Det känns så skönt att det är gjort för i år.
 
 
En del rabatter är fortfarande kvar. Men ett par timmar till så borde vi vara färdiga.
Vi får ta oss lite tid här och där.
 
 
 
Mellanmål ute i trädgården går inte av för hackor.
Våren är ju verkligen helt underbar. Så mycket skön och fin tid framför oss.

Det positiva med att ha en stor trädgård är väl att vi kommer ut så tidigt på våren.
Och så tycker jag det är lite terapi att stå där och räfsa och klippa. Tankarna får flyga iväg lite hit och dit.
 
 
Och så är det ju snart dags för påsk. Min absoluta favorithögtid.
Jag har därför redan påskpyntat lite, så den inte är över så fort.
 

 
Mellis utomhus är också så härligt.
Varsin smoothies mumsade vi på.

 
Cykla är favoritsysselsättningen. Därav hjälmen på huvudet halva dagen.

 
Påfylld med ny energi.

 
Vi har haft besök av mormor och morfar också.

Iris gillar när morfar sjunger för henne.
 
 
I går kväll invigde vi vår nya grill. I lite duggregn. Men är det invigning så är det.
Grillad fläskfilé, ugnsrostade rotfrukter, vitlöksstekta haricoverts  och en fräsch sallad.

 
I eftermiddag ska jag gå bort på kalas. En vän till mig fyller år och det ska vi tjejer fira.
Det ska bli så skönt och trevligt att komma bort och bara få prata i lugn och ro.

Men här tar ju inte vår helg slut. Vi har ju vår lediga måndag också.
 
Ha en skön söndag.
 
Kram Sofia