torsdag 4 september 2014

Tränig, hälsa och välmående

Det här med kost och träning har verkligen varit av och på i hela mitt vuxna liv. En periodare helt enkelt.
Jag har testat det mesta och jag har varit "jätteduktig" i perioder, men sen har det skitit sig och jag har ätit lite för mycket och tränat för lite.
Jag har aldrig fått en balans.

 
Så har jag hållit på. Och jag har vetat att det har varit fel. Men jag har inte hittat nån balans och nån metod som funkar för mig.
Men i våras hände det.
Jag tränade och åt efter ett program i 30 dagar.
Kickstart (fitnessfighten) heter det.
 
Nu blev det ju en sån här grej igen tänker ni, ännu en ny diet/bantningsmetod.
Men det här är något annat, eller för mig var det något annat.
Det blev en "aha-upplevelse".
-Nu fattar jag!
 
Jag har fattat hur bra jag mår av att äta mycket, ofta och rätt.
Jag har fattat vad styrketräning gör med kroppen.
Jag har fattat att det inte är siffran på vågen som är det viktigaste (Äntligen!!!!)
Och jag har fattat hur skönt det är att må bra och vara pigg och stark.
 
Och så har jag äntligen fattat att jag aldrig mer ska testa någon "superdiet" där man svälter sig eller där man tränar onaturligt mycket och ofta (i en kort period).
Nu är i och för sig 30 dagars kickstart nåt man gör under en period, men jag ser det inte så. Det ger så mycket mer. Och jag kommer att köra "Kickstart/fitnessfighten" flera gånger i mitt liv. Det är skönt att styra upp lite i mellanåt.
 
Jag kommer även hoppa på små utmaningar och göra saker för en tid, men kanske mer "ett sockerfritt januari" eller nån sån liten grej. Ja ni fattar, inte tro att jag ska bli smal och stark på en vecka.
 
Det var i mars-april som jag tränade och åt efter "kickstart".
Jag var jättenöjd med mina resultat och kände att jag var en bra bit på väg mot ett starkare och piggare liv.
 
I och med det här började jag springa också. Så i sommar har jag sprungit så gott som varannan dag (med avbrott för sjukdom och en semester).
Detta har gjort att jag har kunnat äta och dricka allt jag velat. Och det är så jag vill ha det på sommaren. Vill njuta av det som är sommar.
Med löpningen har jag kunnat det.
Nu har en hel del muskler försvunnit, kroppen har inte alls samma form som den hade där i våras.
Men jag har inte tränat mycket styrketräning heller.
 
Nu har jag börjat en till vända med Kickstart. Och får med mig ännu mer verktyg till ett liv med en starkare, friskare och piggare kropp.
Jag är så glad att jag fått in löpningen och att jag gillar det, dock är den väldigt påfrestande för min kropp. Jag är fortfarande inte hel efter två förlossningar. Mitt bäcken verkar mycket svagt och jag är överrörlig.
Så nu är det paus i löpandet, istället kör jag massa styrke som ska stärka upp kring mina ömma områden.
Jag är anmäld till ett lopp nu i slutet av september, vill ju kunna springa ju.

 
Jag har även bestämt mig (och tycker att jag lyckats) för att vara snällare mot mig själv över huvud taget.
Jag vill känna mig balanserad och slippa så mycket stress som möjligt.
Jag vill göra det min hjärna och kropp vill.
Ofta är det att ta det lugnt och vara med min familj, eller vara helt för mig själv och bara njuta av lugnet.
Självklart tycker jag om att umgås med kompisar och hitta på roliga saker, men inte på bekostnad av mitt välmående. Hellre tar jag det lugnt och gör det jag känner för än att hänga med på allt som erbjuds. Bara för att det erbjuds.

I sommar har vår minsting bidragit med att vi fått för lite sömn.
För många nätters dålig sömn sliter verkligen på kroppen och orken. Jag har känt mig som ett vrak den senaste tiden.
Men nu verkar Iris sköta sig igen (peppar peppar) så jag hoppas att vi får ha det så här och att vi får sova ordentligt.
Min jobbsituation har stressat mig också en aning men nu har jag gått och skaffat mig nytt jobb och jag känner mig taggad för nya utmaningar.

Och så har jag börjat YOGA.

Att vara snäll mot mig själv och bara göra det som känns rätt är mitt motto. Jag måste det. Måste tänka på att må bra.

Gör det du också.



Kram Sofia

2 kommentarer:

  1. Vilka kloka ord! Det är verkligen inte enkelt att hitta balansen mellan allt, men jag tror också att träning i lagom nivå och att vara snäll mot sig själv och göra det som känns rätt, som du skriver är ett sunt sätt att leva efter. Tack för ett peppande inlägg och för att du delar med dig! Kram Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för dina fina ord.
      De värmer långt lång in.
      Stor kram till dig

      Radera