måndag 2 juni 2014

Syrensaft

 
Jag har gjort syrensaft.
 
För nån månad sen var jag hemma hos Joels syster och fick något smarrigt att dricka.
Syrensaft.
 
Hon hade den i frysen sen förra våren, det var Joels och Pernillas mamma som gjort saften.
En kanna med limeklyftor, några skopor fryst syrensaft och sen hade hon hällt mineralvatten över det.
Det smakade friskt, fräscht och somrigt.
 
Nu har jag gjort mig en laddning som ligger i frysen.
Tror jag ska göra mer i morgon, måste skynda innan syrenerna blommar över och börjar torka. Det är nog bara några dagar kvar nu.
 
Syrensaft
 
20 klasar lila bondsyrén
1 kg socker
1 l vatten
30 g citronsyra
2 limefrukter (kan bytas mot en citron)

Skölj blomklasarna och rensa dem så att bara blommorna blir kvar. Koka upp vatten och socker och rör tills sockret löst sig. Rör ner citronsyran. Tvätta och skär limen/citronen i skivor och lägg tillsammans med blommorna i en stor skål med lock. Häll över sockervattnet (medan det fortfarande är hett) och låt svalna under lock. Förvara i kylen i 3 dagar och sila sedan genom silduk. Tappa på rena flaskor eller frys in i burkar. Servera genom att späda en del saft med 4 delar vatten.


 
Jag läste någonstans om någon som frös in saften som isbitar och tog fram och la en tärning i vinet/bubblet. Det kan ju vara något.
 
Här  är saften som fick en väldigt otippad färg. Men som ni ser i tillbringaren så är den svagt, syrenlila.

 
Välkomna förbi på lite syrendricka.
 
Kram Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar