måndag 10 mars 2014

Frallans fisk- och skaldjurssoppa/gryta

 
 
Det är många som frågat efter receptet på en fisk och skaldjurssoppa som jag gjort några gånger på sistone.
Jag blev själv serverad soppan hemma hos en kompis i januari och har sen dess gjort den flera gånger.
 
Kompisen kallas för Frallan så jag kallar den för "Frallans fisk- och skaldjurssoppa/gryta".
 
Nu tänkte jag försöka mig på att få till ett recept här på bloggen.
När jag bad Frallan om receptet så fick jag ett mms med ett handskrivet recept. Jag fick även några muntliga tillägg till receptet osv. Ja ni vet hur det brukar vara. Aldrig finns det ett exakt recept när man har en paradrätt.
 
Men med Frallans recept och tips och råd och mina tillägg efter att jag lagat soppan några gånger så har jag nu fått ner receptet på pränt.
Men helt exakt är det inte, så ni får testa er fram.
 
Det finns en väldigt otippad ingrediens i soppan som jag tror är hemligheten med den.
Sweet chilisås.
Jag blev förvånad när jag hörde det, och lite skeptisk, men efter att ha känt smaken så var jag såld. Det smakar inte sweet chilisås, däremot rundar det av hela soppan och ger en perfekt balans.
 
  
Frallans fisk och skaldjurssoppa
8-10 personer
600-700g fisk i lagom stora bitar (torsk, lax eller vad du föredrar))
400g räkor
1 nät musslor
(Eller ta det ni tycker bäst om)
2 hackade gula lökar
3 hackade vitlöksklyftor
1 fänkål i strimlor
1 morot i tunna stavar
5 råa potatisar i klyftor eller tärningar
1,2 liter vatten + 3 fiskbuljongtärningar
1 msk hackad färsk timjan
1 burk hela tomater (som klipps i)
Salt & svart eller vitpeppar
2 kuvert saffran
2 dl vitt vin
saft av en halv apelsin
Färsk timjan till garnering
Grädde (Efter behag)
Sweet chilisås (Efter behag)
 
Förbered alla grönsaker.
Fräs lök och vitlök och alla andra grönsaker och kryddor.
I med vatten och buljong.
Koka i ca 30 min.
Lägg i saffran och vin efter halva tiden.
Pressa i apelsin.
Tillsätt sweet chilisås och grädde. Tyvärr kan jag inte säga vilken mängd det ska vara för jag har bara haft i så att det smakat bra och konsistensen känns fin. Men det ska vara rätt mycket sweetchili-sås. Den rundar liksom av och ger en perfekt balans på soppan.  (Kanske 1 dl sweet chilisås och 2 dl grädde?!, men som sagt, smaka av innan ni häller i för mycket, sen är det bara att tillsätta mer.)
 
Så här långt har jag förberett dagen innan.
Serveringsdagen.
Värm upp soppan och smaka av igen så att du känner dig nöjd med smaken.
Tvätta musslorna och kasta de som inte är stängda (eller stänger sig när du knackar på dom)
I med fisken i nån/några minuter, sen i med musslorna ytterligare nån minut. Och sist vänder du i räkorna hastigt.
Garnera med timjan.
Servera med aioli och ett gott bröd.
 
 
När jag ändå är igång så kan ni få världens enklaste recept på en god aioli.
Jag har fått detta recept av min kusin Marie.
 
Maries aioli
Mixa en halv gul lök, ett helt ägg och en tesked salt i matberedaren tills det fluffat till sig.
Häll i en halv liter olja i fin stråle under tiden mixern går.
Pressa i en-två vitlöksklyftor.
 
Färdig!
 
 
Ja där har ni en smaskig måltid.
Perfekt just för att man kan förbereda den dagen innan.
Testa vettja.
 
Kram Sofia


1 kommentar:

  1. Åh, vad gott det ser ut! Mums!
    Dags att träffas snart igen, eller hur?
    Kramar från Kusin Marie

    SvaraRadera