måndag 6 januari 2014

Trettondagen

 
Ja nu är den här, sista kvällen innan verkligheten är i gång igen. Joel börjar jobba i morgon och jag och tjejerna är själva om dagarna. Inga långa sovmornar i sängen och inga sena frukostar tillsammans.
Nu får vi vänta fyra dagar på det. Sen är det tredagarshelg och vi får vara tillsammans igen.
 
I dag hade vi en skön förmiddag på hemmaplan, jag välte ut tvättkorgen på golvet och sorterade i många högar. Så nu hänger det ren tvätt här hemma och luktar gott.
Rensade lite i garderober  och lite annat nyttigt.
Efter lunch hörde vänner av sig och undrade om vi skulle med ut på utflykt.
Vi for i väg till Åsby Skantzen i Hallstahammar.

 
Vi promenerade och hamnade vid Åsby trädgård. Där vi klappade djuren och sen tog oss en smarrig räksmörgås och en skön fikastund.

 
Det är så skönt att vara ute när det är ljust och luften är så frisk. Och kul att se barnen springa fritt.

 
I butiken i Åsby fyndade jag julstjärnor för halva priset. Jag skulle köpa redan innan jul men så sprang december iväg och jag struntade i det. Nu fyndade jag två stycken för priset av en. Så nästa jul har vi två stjärnor i fönsterna här på nedervåningen.

 
 
 
När vi kom hem igen satt vi upp gardiner i vårat sovrum. Vi har inte haft några där och det har sett så kalt och kallt ut.
Nu är det lite mer ombonat och mer mysigt.
Får ta en bild någon dag.
 
 
I morgon ska jag börja fasta.
Jag känner mig så dassig efter jul och allt ätande.
Det känns som kroppen, hår och hud är fulla av fett och socker. Ingenting känns friskt och fräscht.
Så nu ska hela jag få mig en rejäl rening och jag hoppas att jag känner mig piggare när jag gjort detta.

Jag är ju så laddad så här efter jul och nyår, det är väl de flesta av oss. Men eftersom jag inte får träna så hårt så tar jag och lägger min energi och lust på detta nu i tio dagar.
Håll tummarna för mig.
 
Det är sex dagar ren fasta och två dagar före och två dagar efter då jag trappar ner och trappar upp.
Det blir spännande det här, jag har aldrig fastat förut.
 
Jag har så gott som slutat amma. Det blir bara på morgonkvisten och ibland något mellanmål under dagen så då är det ju fritt fram där också.
Iris får ju i sig all näring via riktig mat nu.
 
Jag tycker det är smidigt att amma på morgonen och känner att jag vill göra det så länge det funkar och känns bra. Då slipper jag kasta mig ur sängen och ner och fixa välling/gröt till henne.

 
Ja men då är det väl bara för mig att säga god natt nu då. Hoppas ni som jobbar får en bra arbetsdag i morgon och ni som inte jobbar gissar jag att ni har det bra ändå.
 
Kram Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar