onsdag 1 januari 2014

Nyårsafton och Nyårsdagen

Nu är snart både nyårsafton och nyårsdagen över.
Här hemma är det bara jag som inte har gått och lagt mig. Tänker njuta lite till av den här dagen, den första på 2014.

Agnetas nyårskarameller på tv:n och skönt häng i soffan.
Jag har nyss städat hela nedervåningen och röjt efter gårdagen, nu är jag nyduschad och det känns hur skönt som helst.
 
Nyårsafton passade vi på att tillbringa utomhus så länge vi kunde innan det var dags att gå in och slutföra alla förberedelser inför kvällens festligheter.
Tillsammans med vänner tog vi oss ut och matade ankorna och sen en promenad till Mac Donalds och fick i oss lite lunch.
 
 
 
Till kvällen kom våra gäster, tre familjer och så vi.
Så åtta vuxna och 8 barn.
 
Vi hade värmt upp uterummet och dukat till en mysig kväll.
 
 
Det blev en kanonkväll.
Jättegod mat och dryck, barn som hade jätteskoj och så vi vuxna som kunde njuta av allt.
 
Vi hade delat upp alla göromål så vi gjorde lite var.
Här hade ett par gjort förrätten.
 
 
Och här hade vi gjort varmrätt.
 
 
Vi anpassade våra måltider efter barnens behov, det i sin tur gjorde att vi fick äta i lugn och ro samt att middagen blev utdragen och allt smakade fantastiskt gott för att vi hann bli lite hungriga mellan varje rätt.
 
Barnen ville hellre ha korv med bröd. Och efter maten fick de gå en skattjakt.
 

 
 Vi fyrade av raketerna redan tidigt på kvällen så att barnen fick vara med.
De hade första parkett i från uterummet.
 
 

Efter lek och bus sov till slut sju av åtta barn.
Så vi vuxna fick flera timmar barnfritt och tid för bara oss själva.
 
Klockan fyra la jag mitt huvud på kudden. Trött och nöjd efter en toppenkväll.
 
I dag struntade vi i städning och begav oss ut istället.
Frisk luft och härliga vänner var bästa medicinen för trötta nyårsfirare.
 
 
Nu har vi ett nytt år framför oss.
Tänk vad mycket som kommer att hända, som vi i dag inte har en aning om.
 
Det pratas ju väldigt mycket löften i dessa tider.
Förr om åren har ofta ett av mina löften varit att jag ska va skitsnygg och skitsmal till sommaren.
Med åren har jag insett att det liksom inte funkar så. Det blir en rivstart i januari som sen har dalat ut redan i februari, och sen kommer en lätt panik när det blir maj.
 
Nej för mig handlar det om att må bra, och det vet jag att jag gör när jag känner att jag har en lagom balans på kost och motion.
I höst har jag mått bra. Jag har gått ner tio kilo från augusti. Och jag har gjort det på ett "lagom" sätt.
Hade jag varit stenhård hade jag säkert kunnat gå ner fem kilo till. Men jag vill inte vara extrem på något vis. Jag vill lära mig att ha en balans.

 
Dock har jag inte mått bra i min rygg. Två graviditeter och dåliga muskler i ryggen har skapat detta tror jag.
Jag har gått på naprapatbehandlingar och även fått akupunktur åtta gånger.
Har fått ett träningsprogram samt uppmaningar att ta det lugnt och inte träna mer än dessa övningar.

Jag tror att det har blivit lite bättre, men bra är det definitivt inte.
Så mitt nyårslöfte är att jag ska få en stark och smärtfri rygg. Jag vill bli pigg och inte ha ont.
Sen ska jag försöka gå ner några kilon till, men som sagt så är det inte till sommaren denna gång utan för livet.....så det får ta den tid det tar.
 
I skogen idag.
Meja-Lisa med vännen Olle.

 
Nu vill jag önska er ett jättefint och bra 2014.
Hoppas ni får ha det bra och kan njuta av era liv.

Kram Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar