lördag 11 januari 2014

Jag ser det snöar

 
 Till slut kom den, snön.
Jag var uppe i morse vid 5-6 och gav Iris mat och då såg jag det vita fina ute. Och jag såg fram emot morgonen när Meja-Lisa skulle vakna och se vad som hänt under natten.
 
Som jag förstod så blev hon överlycklig, hon hoppade upp och ner i vår säng och ropade:
- det har kommit snö, det har kommit snö. Nu blir det jul.
Ja ja, inte helt rätt, men nästan.
 
Vi slängde i oss frukost, fyllde termosen med varm choklad, stekte ägg till äggmackorna, letade fram det varmaste vi har och begav oss i väg till pulkabacken.
 
Det blev många härliga timmar i det vita landskapet.
 
 
Vi åkte som tokar, både vuxna och barn.
Det var så himla kul.
 
 
Fina tjejer.
 
 
Vänner anslöt en efter en och vi blev en stor liga som röjde i backarna och runt grillplatsen.
 
 
Det smakade gott för alla med grillad korv, äggmackor och varm choklad.
Själv hade jag med mig min "faste-soppa". Kanske inte samma sak, men har jag bestämt mig så har jag.
Det gick faktiskt bra. Jag tycker att hungerskänslorna nästan har försvunnit, det är mest det där att få sätta tänderna i något och bita.
Suget liksom.
 
 
Joel kompis från Västerås kom också och följde sen med oss hem.
Nu är de nere i biorummet, sen sover han över till i morgon.
Jag har en skön stund för mig själv. Kollar lite tv, surfar lite och bara tar det lugnt.

 
När jag låg en stund uppe i Meja-Lisas säng när hon skulle sova så började hon berätta om den här bra dagen. När Tilde och hon vurpade i backen, och när hon fick låna en stjärtlapp av Nelli och åkte baklänges och när pappas kompis kom (hennes stora favorit), hur de lekte tillsammans i dag och att han ska sova över och att han kanske snarkar, om glassen hon fick när jag varit och handlat....ja munnen gick i ett och det nästan svämmade över av bra saker som hänt i dag.
Underbart att höra.
 
 
En av er har frågat lite om den här fastan jag kör, Ledins vitaminfasta
Du köper ett paket som innehåller detta.
 
 
Det följer även med ett schema och en del goda råd.
Du trappar ner i två dagar och då äter du bara lite fil till frukost med lite frukt och bär och Hälsomål som du ser på bilden, som en musli.
Du kan välja att äta fil de andra målen också eller så finns det med recept på några enkla grönsaksrätter. Jag gjorde en blomkål- och spenatgratäng som jag sen åt både till lunch och middag de två första dagarna. Du dricker en jäkla massa te också, det du ser till höger i bild.
 
Sen är det sex dagar av ren fasta. Då dricker du enbart.
Flaskorna, grönsaksbuljongen och teet är det din kost består av i sex dagar.
 
Sen är det upptrappning i två dagar och då får du äta lite grönsaker och fil och sånt som är snällt mot magen.
 
Jag är nu på sluttampen av dag fem, jag har gjort hälften nu.
Det känns bra, jag grejar det här.
Sen är det ju socialt att äta, så den här helgen känns lite som att jag bara vill att den ska gå.
Fredagsmyset i soffan till På spåret och Skavlan bestod av en inte allt för god kopp te. Vanligtvis brukar jag ju äta något smarrigare än det. Men som sagt, det går.
 
Det är så skönt att bli ren, vill sen bara fylla på med riktiga saker in min kropp, inte massa "låtsasprodukter". Nej, äkta vara ska det vara.

Nu säger jag strax god natt.

Kram Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar