måndag 10 december 2012

Lite julbak...

 
Jag fick visst inte nog av bakande i går, så jag fortsatte hemma på kvällen.
Meja-Lisa och Joel lekte i lekrummet, julmusik ur högtalarna och lite julbakslust smög sig på.
 
Det är väldigt sällan jag bakar och sånt när jag inte känner för det, lusten ska liksom finnas där....och igår kväll kom den till mig....och det är då det är så kul och stämningsfullt.
 
Det blev två enkla skapelser...

 
Rocky road på mitt eget vis....minus lite sånt och plus lite sånt, ja det är sån jag är säger mina kompisar, jag ska alltid göra om "orginalet" och få det som jag gillar det.
 
Jag är inte så förtjust när man stöter på en sladdrig marshmallows i chokladen och så tycker jag det blir lite godare med ljus choklad, även om jag gillar mörk choklad i övriga fall.
Så detta är grovt hackade salta jordnötter, pistagenötter och dumlekolor blandade med smält Marabou schweizernöt samt vanlig ljus choklad.
Sedan iklickat i små söta formar.
 
Enkelt och ljuvligt gott...

 
Jag gjorde även detta nötiga knäckebröd som vi fick hos min vän Lina förra helgen.
 
Så enkelt och så himmelskt jäkla gott...

 
Det här med lite smör, en god ost och så en liten liten klick god marmelad på, jag döööööööör!!


Ja ni alla som kommer fira jul med mig, ni får äta det här knäckebrödet, det kommer bakas flera gånger till innan jul....får nog baka det dagen innan om det ska bli nåt kvar till er bara.
 
Knäckebröd
1dl majsmjöl (fint)
1dl vatten
1/2dl rapsolja
1/2dl linfrö
1/2dl solrosfrö
1/2dl sesamfrö
1/2dl pumpakärnor
Ca 0,5tsk salt
 
Blanda ihop och häll ut på bakplåtspappersklädd plåt och smeta ut så det blir ett tunt lager.
Strö ev lite flingsalt över (Jag hoppade över det)
 
Grädda i ugn på 150grader i ca 50 min (tror mina var inne i 44min sen tyckte jag de hade fin färg)
 
Låt svalna och bryt lagom stora bitar.
 
Smaskens!!
 
Kram till er alla och önskan om en bra start på veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar