onsdag 27 november 2013

Det lider

Den närmar sig. Julen.
Jag gillar den här tiden.
 
Allt mys, glögg, pepparkakor, adventsfikor, levande ljus, mandariner.
Ja allt som hör december till.
 
Det är så stämningsfullt när man ser hur det kommer upp stakar och stjärnor i alla husen.
 
Här hemma är de inte uppe än.
Är sugen, men ska hålla mig till på fredag har jag tänkt.
 
 
Jag gillar den traditionella julen, den röda.
Jag vill ha röda kulor i granen och helst mossa i ljusstaken (men det låter jag bli, vill inte att hela huset ska brinna upp).
 
Än så länge har jag svårt att tänka mig att det ska bli rött och juligt här hemma.
Vill helst bara ta in naturen.
Granris, kottar och en och annan hyacint.
 
Men det kommer väl, fram emot mitten av december så smyger sig nog det röda in.
 
 
I år ska Meja-Lisa få en paketkalender. Igår blev den färdig. Om någon dag ska hon få se den.
Få titta och klämma, och längta.
 
Det ska bli underbart att få se hennes förväntan och glädje varje morgon.
 
Det är min gamla kalender, som nu får nytt liv, varje jul.
 
 
Kottar från Netto har köpt.
Vita och fina och inte alls så "naturiga". Men fina är de.
 
 
Mandariner, det är jul för mig.
Mandariner och tända ljus, tända med tändsticka, det räcker långt.
 
 
I går var jag och Joel (och Iris) och julshoppade. Vi hade planer på att få klart att julklappar. Det gick rätt så bra. Inte alls många kvar.
 
Men så har jag Joel kvar !!!!! Åh...vet inte vad jag ska hitta på för spännande.
 
Meja-Lisa har varit hos mormor och morfar ett dygn.
Så idag har jag och Iris varit helt själva.
 
Det är så skönt i bland, att få den här tiden.
Inga dagistider att passa och bara jag och Iris.
När hon sover kan jag också vila, och jag kan greja med både det ena och det andra i fred.
 
Men sen längtar jag som en tok, då får det vara nog. Då vill jag bara ha hem henne.
Och hon kom hem runt fem i eftermiddags, nu ligger hon och sover i sin säng. Mitt lilla hjärta.
 
 
Joel är och spelar tennis.
Jag surfar och kollar på tv.
 
Njuter av den här tiden.
Tiden med granris och tända ljus.

 
Kram Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar