söndag 6 januari 2013

Spontan ledighet

Den långa härliga julledigheten är nu inne på sista dagen, jag är så tacksam för de här veckorna, självklart skulle jag helt klart kunna ta en vecka till...men jag är mer än nöjd.
Sommarens ledighet känns lite mer stressande, jag vill göra roliga saker hela tiden och jag vill att vädret ska vara bra...nu så här i december finns inte de kraven från mig själv.
 
Det absolut bästa med den här ledigheten har varit att vi nästan inte planerat in ett enda dugg, vi ville få utrymme för spontanitet, vila och att bara få göra det vi ville.
 
Några dagar kring jul var de enda inplanerade, t.o.m nyårsafton bestämdes sista dagen.
Underbart!
 
Ett exempel på våra spontana dagar var i går.
Det enda vi visste när vi vaknade var att vår vän Sofia skulle komma hit på förmiddagen och få lite hjälp med sin nya telefon och så skulle hon färga min utväxt.
 
Dagen blev så här:
Frukostbesök av Mariah (som sen inte åkte hem förren 22 på kvällen)
Vän Hilli med sin minsting kom förbi, vi klädde på oss och alla gick ut på en skön vinterpromenad.
Väl hemma var vi hungriga och beställde hem smaskiga sallader. Åt och fikade tillsammans.
Hillis stora tjej kom och hon och Meja-Lisa lekte, lekte och lekte. De är så fina tillsammans.
Vi hängde, snackade, slöade och bara hade det bra.
Mot kvällen blev vi hungriga och Joel åkte och handlade mat som vi tillagade tillsammans.
En smaskig måltid som vi sen avslutade i soffan och kikade på Stjärnorna på slottet.
En underbar dag till ända.

Kan ni gissa vad vi åt i går kväll?! Alla verkligen njöt och höjde måltiden till skyarna.
Ni kan inte tro det...
Kött, pommes, blå bands bearnaisesås på påse (pulver), kokt blomkål och en tomat- och avocadosallad.
Det ni, vilken lyxmåltid, ha ha ha!!
Och Blå bands bearnaise smakade precis som vi minns den från barndommen, vi trodde inte vi skulle gilla den i dag....men att doppa pommes i såsen var som att kliva 20 år tillbaka i tiden. Mums!
Tack för denna ledighet och speciellt tack till Joel och Meja-Lisa, vilka dagar vi haft. Så underbart att få så mycket tid tillsammans.
I morgon är vardagen här igen.


Frågade Meja-Lisa om jag kunde få ta ett fint kort på henne.
-Du kan väl skratta och titta in i kameran?!


 
Och när hon såg lite mer "okej" ut så blev bilderna lite suddiga...

 
En dag kanske hon gör som jag säger.....hi hi!!

Nu blev vi bortbjudna på kvällsmat till kvällen, härligt. Då kör vi lite eftermiddagshäng här hemma först, sen går vi bort och firar sista kvällen av ledighet.

Kram till er alla från mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar