tisdag 1 januari 2013

Nyårsafton 2012

 
Vi tillbringade nyårsaftonskvällen hos våra vänner längre bort här på kvarterer.
Det är alltid så välordnat och fint dukat och fixat när E har varit i farten. Det är en fröjd att kliva innanför dörren och möttas av stämning, ljus, tomtebloss, välkomstplock och dryck.
 
 
Även om jag gillar enkelhet i många lägen så älskar jag när någon lagt manken till...

 
Jag fick mest kort på maten men några av festdeltagarna fastnade på bild.
Här har vi kvällens finaste pöjk...

 
Salta pinnar och fördrink i soffan...
 
 
Min bästa...
 
 
Vi stod för förrätt och efterrätt medan värdparet fixade smaskig varmrätt.
Här är en god räkbakelse med löjrom.
En fräsch och traditionell smak...

 
Skål!!
Det ser ut som dom dricker samma men så är inte fallet, Meja-Lisa dricker äppeldricka och pappan dricker en öl... (en "snabböl" hörde jag att Peter kallade det, tydligen en sån man tar lite snabbt mellan rätterna, fniss)...

 
Underbart god varmrätt.
Helstekt oxfilé med jordärtskocksstrudel och en rostad vitlökssky.
Mumsfillibabba...

 
Pannacotta med karamelliserade päron och en klick krämig vaniljglass...

 
Efter den här måltiden var vi alla mätta och belåtna.
 
Vi var ut och fyrade av raketer och skickade upp rislampor i två omgångar.
En gång tidigt på kvällen så att barnen fick vara med, och sen vid tolvslaget (i regn).
 
Efter tolvslaget blev det spel, prat och skratt runt bordet.
Runt 01.30 började mina ögon åka ihop och jag gick och la mig på soffan en sväng.
Kl 04.45 väckte Joel mig och sa att vi skulle gå hem.
Vi packade ner Mejjis i vagnen och halkade hemåt.
 
I dag har Joel fått sovmorgon (hörde att han vaknade nu) och jag är glad att jag däckade tidigare än han. Dessutom sov Meja-Lisa till 08.00 och kollade sen på tv till 09.00....så jag fick en rätt bra sovmorgon jag också.
 
Ger man så går man....tänker jag, fniss!
 
Ett bra slut på 2012 och nu ska vi få ett bra 2013.
 
Kram till er alla från mig och tack E & P för en härlig kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar