tisdag 22 januari 2013

Graviditeten så här långt

 
Jag kanske ska ta och skriva lite om den här graviditeten som pågår.
Så jag har något minne kvar av den om några år.
 
 Den startade i oktober, precis som tre år tidigare.
Meja-Lisa var beräknad den 30 juni, men så behagade ju hon titta ut lite tidigare, redan den 16 maj.
Det här lilla pyret beräknas komma den 29 juni. Får kanske ett annat datum vid ultraljudet men detta datum fick vi när vi var inne på fostervattensprovet.
 
Undrar om den här krabaten behagar stanna kvar tiden ut eller om den också tänker bli ett maj-barn.
Jag kan gärna ta ett juni-barn, vi har inget sånt i familjen.
 
Under den här graviditeten ska de ha lite mera koll på mig, så runt vecka 22 ska de börja ha lite extra koll. Skönt.
 
Jag är nu i vecka 17+2
 
Från vecka 7-14 mådde jag konstant illa.
Fy Fabian vilken period. Jag är tacksam varje dag som jag inte mår så. Det kan komma någon dag av illamående fortfarande men då är det oftast när jag inte ätit regelbundet, att det gått för lång tid mellan måltiderna
 
Illamåendet i sin tur gjorde mig ju väldigt trött, jag var som ett lik här i soffan på kvällarna.
Nu har jag inte hunnit pigga på mig än pga av sjukdommar och oroligheter men om några dagar, när penicillinet har verkat, då jäklar, då ska jag vara pigg och alert igen.
 
Annars har jag mått bra.
Känner mig som en säl just nu. Innan den runda och hårda gravidmagen har bildats.
Nu är det bara nåt fläskigt daller...som börjar hårda till sig.
Det känns som både hår, hy och mage behöver sig ett lyft.
Men som sagt, snart så!
 
Vi gjorde fostervattensprov i vecka 15+2.
Det visade normalt.
 
Nästa tisdag (v 18+2) ska vi på ultraljud.
Spännande, även om vi fick se den lilla krabaten på fostervattensprovet.
 
Jag har aldrig varit med om maken vad fort det går, kan inte fatta att jag redan är i vecka 18, snart halvtid ju.
 
Jag har börjat känna som ett litet "fladder" nertill i magen, mysigt.
 
Meja-Lisa längtar så efter sitt lilla syskon. Hon ska bära och sjunga för bäbisen.
Frågar vi om hon helst vill ha en lillebror eller lillasyster så svarade hon till en början alltid lillebror, och på frågan vad den skulle heta så blev svaret -Joel.
Nu kan det hända att hon säger lillasyster och då ska den heta Lotta.
 
Jag tror inte det blir hon som bestämmer eftersom pappa heter Joel och en liten Lotta har vi redan här på kvarteret.
 
Vi ser fram emot sommaren och under tiden förbereder vi oss på det som komma skall.
Det är tur att vi har nio (!?!?) månader på oss.
Älskar den här tiden, min, Joels och Meja-Lisas tid. Men är samtidigt sugen på att se hur livet som fyra blir.
Men än så länge suger vi på den här karamellen.
 
Vi tre.
Snart fyra.
 

 


4 kommentarer:

  1. Vad mysigt! Vi längtar också :).
    Kram E och killarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tanken är rätt mysig;-)
      Kram till dig och dina killar

      Radera
  2. Grattis Sofia, så roligt! Hade jag ingen aning om. Hälsa Joel o gratta också. Lycka till och hoppas att du får må bra resten av tiden! Kram Anna Winberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!!
      Ja nu ska jag må bra och allt ska flyta på:-)
      Hoppas allt är bra med er och era ettåringar;-)
      Kram till er

      Radera