tisdag 31 maj 2011

Spansk Mojosås!!

Det är väl dags att jag ser till att fixa det jag lovat, jag har ju lovat så många att de ska få receptet på "Spansk Mojosås", en underbar sås som passar perfekt till kött, fisk, grönsaker och pasta.

När jag jobbade på Gisslarbo Värdshus så serverade vi den till grillade lammkotletter om jag inte minns fel, helt ljuvligt. I Spanien doppar man friterad färskpotatis i den, lite som aptitretare innan maten.

I allafall så har jag ett orginalrecept på såsen, men som vanligt så brukar ju jag ändra o ha mig lite. Här kommer i allafall orginalreceptet samt mitt recept inom parantes.

3st röda färska pepparfrukter (3-6st beroende på hur starkt man vill ha det)
4st vitlöksklyftor (jag har nog inte mer än 2st men det beror ju på hur mycket vitlöksälskare man är)
1tsk stött Kummin
2st äggulor (1st äggula och ett helt ägg)
en nypa salt

Mixa detta i matberedare, se till så att det får snurra många varv så att pepparfrukten är hackad och att äggulorna blivit "fluffiga".


3 msk vitvinsvinäger
2dl olja (5dl)


Häll upp oljan och vinägern i en kanna/flaska och häll sen detta i en fin stråle ner i matberedaren medans den går på full fart. Till slut ska du ha fått en fin orange sås som smakar fantastiskt! Jag brukar även tillsätta en msk vatten om jag tycker att såsen känns för "stabbig".

Hoppas att jag inte krånglade till det, hör bara av er om något är oklart.


  
Nu Challe, Emma och Frallan kan ni fixa såsen till biffen!!
LYCKA TILL!!

4 kommentarer:

  1. Gött! Den där ska jag prova... fast med all vitlök :)

    SvaraRadera
  2. Tack för det...hoppas den blir lika god som din!!

    SvaraRadera
  3. Vi testkör ikväll :-) Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. underbart! kommer köras flitigt här fro.m nu! tack och bock!

    SvaraRadera